Czy Twoje środowisko odsłuchowe pomaga czy szkodzi Twojemu systemowi dźwiękowemu kina domowego? Jak znaleźć i rozwiązać problematyczne miejsca w pokoj

 Strona główna / Kino domowe od podstaw / Czy Twoje środowisko odsłuchowe pomaga czy szkodzi Twojemu systemowi dźwiękowemu kina domowego? Jak znaleźć i rozwiązać problematyczne miejsca w pokoj

Czy Twoje środowisko odsłuchowe pomaga czy szkodzi Twojemu systemowi dźwiękowemu kina domowego? Jak znaleźć i rozwiązać problematyczne miejsca w pokoj

Czy twoje środowisko odsłuchowe pomaga czy szkodzi twojemu systemowi dźwiękowemu kina domowego? Jak znaleźć i leczyć problematyczne miejsca w swoim pokoju Reviewed by Aperion Audio on Lipiec 09, 2019 ...

Zazwyczaj myślimy o głośnikach w naszych systemach stereo lub kina domowego jako o ostatnim ogniwie łańcucha audio - i tym, który robi największą różnicę dla naszych uszu. Ale jest o wiele więcej do dźwięku, który słyszymy, niż tylko miejsce, w którym umieszczasz głośniki w konfiguracji stereo lub kina domowego, i co z nich wychodzi. Możesz nawet nie zdawać sobie z tego sprawy, ale Twój pokój odgrywa dość dużą rolę w dźwięku, który słyszysz ze swojego systemu. I tak jak w przypadku każdego innego komponentu, istnieją kroki, które możesz podjąć, aby poprawić wydajność swojego pokoju.

Energia dźwiękowa ma postać niewidzialnych fal. Ponieważ nasz słuch może odbierać dźwięki w zakresie 20-20 000 Hz, mówimy o długościach fal, które wahają się od 11/16" przy 20 000 Hz do ponad 56 stóp przy 20 Hz.

Dlaczego Twój pokój ma znaczenie

Dźwięk, który słyszysz w każdym pomieszczeniu jest kombinacją dźwięku bezpośredniego, który dociera bezpośrednio z głośników do Twoich uszu, oraz dźwięku pośredniego, odbitego - dźwięku z głośników, który odbija się od ścian, podłogi, sufitu i mebli, zanim dotrze do Twoich uszu.

Dźwięki odbite mogą być zarówno dobre, jak i złe. Dobrą stroną jest to, że dzięki nim muzyka i dialogi filmowe brzmią o wiele pełniej i głośniej niż w innym przypadku. Jeśli kiedykolwiek grałeś na głośnikach na zewnątrz, gdzie nie ma ścian, które dodawałyby odbicia, prawdopodobnie zauważyłeś, że nie brzmią one tak dobrze - cienkie i matowe, z bardzo małą ilością basu. Odbity dźwięk może dodać przyjemnej przestrzenności do Twojego dźwięku.

Złą stroną jest to, że te same odbicia mogą również zniekształcać dźwięk w pomieszczeniu, powodując, że niektóre nuty brzmią głośniej, podczas gdy inne są tłumione. Rezultatem mogą być tony średnie i wysokie, które są zbyt jasne i ostre lub brzmią jak echo, lub basy, które są dudniące, z mulistą "jednodźwiękową" jakością, która zagłusza głębokie basy. Ponieważ odbicia te docierają do uszu w innym czasie niż dźwięk z głośników, trójwymiarowa "scena dźwiękowa" tworzona przez głośniki oraz obrazy instrumentów i wokalistów mogą stać się niewyraźne lub rozmazane.

Podstawowe wskazówki dotyczące poskramiania odbić dźwięku w pomieszczeniu

Jak już wspomnieliśmy, dźwięk odbity jest niezbędny, aby muzyka i mowa brzmiały naturalnie, ale zbyt duża jego ilość może pozbawić system jakości dźwięku. Dwa główne sposoby kontrolowania dźwięku odbitego to pochłanianie lub rozpraszanie (rozpraszanie) tych odbić. W dalszej części artykułu zajmiemy się bardziej szczegółowymi rozwiązaniami, ale na razie podajemy kilka prostych wskazówek, jak uzyskać lepszy dźwięk w swoim pokoju:

  1. Jednym z najprostszych sposobów na poprawę dźwięku jest odsunięcie krzesła lub sofy od ściany na środek pokoju. Możesz również spróbować ustawić je bliżej lub dalej od głośników i posłuchać, gdzie dźwięk brzmi najlepiej w Twoim pokoju. Jeśli w pokoju odsłuchowym znajdują się duże powierzchnie szklane, takie jak okna lub drzwi francuskie, spróbuj zamontować nad nimi zasłony, aby pochłaniały odbicia. Podobnie, jeśli masz drewnianą lub winylową podłogę, spróbuj położyć dywanik, który pomoże pochłonąć niektóre z tych szkodliwych odbić. Regały z książkami mogą pomóc rozbić lub rozproszyć odbicia. Spróbuj umieścić regał lub dwa wypełnione książkami o dziwnym kształcie po bokach lub z tyłu pokoju odsłuchowego, aby sprawdzić, czy dźwięk się poprawi. Wreszcie, należy rozglądać się za urządzeniami "dbającymi o akustykę", takimi jak subwoofery z wbudowaną korekcją basów i amplitunery kina domowego z automatyczną kalibracją głośników. Mogą one pomóc w cyfrowej korekcji problemów występujących w pomieszczeniu, jeśli powyższe rozwiązania nie są możliwe ze względu na układ lub wystrój pokoju.

Jeśli te proste poprawki nie wystarczą, a nadal chcesz poprawić dźwięk w swoim pokoju, czytaj dalej. Przyjrzymy się nauce stojącej za odbiciami, absorpcją i dyfuzją, a także udzielimy kilku bardziej szczegółowych wskazówek, jak znaleźć i naprawić miejsca, w których występują problemy z dźwiękiem.

Odbicia

Jednym z powodów, dla których efekty odbić w pomieszczeniu są tak zauważalne jest to, że nasze uszy - a właściwie cały nasz system słuchowy, w skład którego wchodzi również mózg - są niesamowicie wrażliwe na lokalizowanie źródła dźwięku. Nawet z zamkniętymi oczami jesteśmy w stanie zlokalizować położenie osoby mówiącej do nas w pomieszczeniu. Twój mózg wykorzystuje różnice czasowe pomiędzy oryginalnym i odbitym dźwiękiem, aby zlokalizować źródło.

Ale nasze uszy nie są doskonałe. Dźwięki, które docierają do naszych uszu wkrótce po dźwięku bezpośrednim, są odbierane jako część dźwięku oryginalnego. Jak widać na wykresie po prawej stronie, wczesne odbicia, które nie są zbyt głośne lub opóźnione zbyt długo, nie tylko zwiększają głośność dźwięku, ale mogą również dodać przyjemnej przestrzenności. W rzeczywistości, częścią powodu, dla którego głośniki surround w systemie dźwięku przestrzennego mogą stworzyć tak wiarygodne wrażenie przestrzenności jest to, że sygnał doprowadzony do głośników surround zawiera 15-20 milisekundowe opóźnienie.

Jak widać, jeśli chodzi o dźwięk, istnieją dwa czynniki: głośność i długość opóźnienia. Jeśli odbicie jest zbyt głośne, lub jeśli opóźnienie między oryginalnym dźwiękiem a odbiciem trwa zbyt długo, z reguły usłyszymy wyraźne echo. Z tego powodu znacznie trudniej jest zlokalizować źródło dźwięku w pomieszczeniu o wysokim współczynniku odbicia z niekontrolowanym echem lub na otwartej przestrzeni, gdzie jedyną powierzchnią odbijającą jest ziemia.

Istnieje kilka różnych sposobów, w jakie odbicia w pomieszczeniu mogą zakłócić przyjemność słuchania muzyki i oglądania filmów. Zacznijmy od omówienia unikalnego zestawu odbić, które powstają w oparciu o rozmiar, kształt i wymiary pomieszczenia.

Problem 1: Fale stojące i tryby rezonansowe pomieszczenia

Zawsze, gdy mamy parę równoległych powierzchni odbijających dźwięk (jak ściany pokoju lub podłoga i sufit), będziemy mieli do czynienia z pewnym stopniem zjawiska znanego jako "fale stojące". Fale stojące zniekształcają bas i niższe częstotliwości średnich tonów od 300 Hz w dół.

Jednym ze sposobów na zrozumienie efektów fal stojących w pomieszczeniu jest zastanowienie się nad działaniem kuchenki mikrofalowej. Mikrofale o wysokiej częstotliwości generowane w celu podgrzania jedzenia na talerzu są odbijane w kółko wewnątrz komory kuchenki. W miarę zderzania się tych odbić, niektóre z nich są wzmacniane, podczas gdy inne są usuwane, tworząc obszary o różnej intensywności mikrofal. Przekłada się to na określone gorące i zimne miejsca na talerzu z jedzeniem, od parującego, przez letnie, po chłodne.

Dźwięk z głośników działa w bardzo podobny sposób. Jest on odbijany tam i z powrotem, w kółko, pomiędzy równoległymi powierzchniami w pomieszczeniu: ścianami bocznymi, przednią i tylną ścianą oraz podłogą i sufitem. W ten sposób powstają obszary o różnym ciśnieniu akustycznym lub głośności: "gorące" i "zimne" miejsca. I choć pewne wzmocnienie jest konieczne, to zbyt duże może zniekształcić dźwięk. Używając ponownie przykładu z mikrofalówką, byłoby to tak, jakbyśmy mieli zbyt mało fal, aby podgrzać jedzenie w środku, a fale tak intensywne, że podgrzewają jedzenie aż do spalenia na brzegach.

Możesz łatwo usłyszeć te stojące fale, jeśli grasz jakąś muzykę z dużą ilością basu, np. muzykę organów piszczałkowych lub reggae, i przejdź się po swoim pokoju, słuchając w różnych miejscach: na środku pokoju, przy ścianach i w rogach. Prawdopodobnie zauważysz, że basy brzmią mocniej przy ścianach, a zwłaszcza w rogach, gdzie gromadzą się fale stojące. Są to specyficzne rodzaje fal stojących, które nazywane są "trybami rezonansu pomieszczenia".

Znajdowanie trybów rezonansowych pomieszczenia W rzeczywistości dość łatwo jest obliczyć tryby rezonansu osiowego dla Twojego pomieszczenia. Znajomość częstotliwości tych trybów osiowych dostarczy cennych informacji na temat interakcji pomiędzy systemem a pomieszczeniem, szczególnie w zakresie tonów niskich w zakresie poniżej 300 Hz.

Po pierwsze, należy wziąć taśmę mierniczą i zmierzyć długość, szerokość i wysokość pomieszczenia. Jako przykład, posłużymy się typowymi wymiarami pomieszczenia: 21 stóp długości x 12 stóp szerokości x 8 stóp wysokości.

Wzór na znalezienie osiowych trybów rezonansowych pomieszczenia:

Nasz przykładowy pokój ma długość 21 stóp, więc wstawienie 21 do wzoru daje nam nasz tryb rezonansu osiowego dla długości.

Tak więc, główny tryb dla osi długości pomieszczenia przypada na 27 Hz (w rzeczywistości jest to 26,9, ale zaokrąglamy do najbliższej liczby całkowitej). Oznacza to, że mimo iż nadal będzie można usłyszeć głębokie basy z głośników poniżej 27 Hz, pomieszczenie nie będzie w stanie zapewnić wzmocnienia częstotliwości znacznie poniżej 27 Hz.

Oprócz trybu podstawowego przy 27 Hz, będą występować inne słabsze tryby przy wielokrotnościach trybu podstawowego (2x27, 3x27, 4x27, itd...). Tak więc, wraz z pierwszym trybem przy 27 Hz, pojawią się inne tryby rezonansowe przy 54 Hz, 81 Hz, 108 Hz, itd.

Teraz możemy użyć tego samego wzoru dla szerokości i wysokości pomieszczenia. Wstawiając szerokość 12 stóp do wzoru otrzymamy tryb podstawowy przy 47 Hz, z wielokrotnościami przy 94 Hz, 141 Hz, 188 Hz, itd.

Używając ponownie wzoru, nasz tryb podstawowy dla wysokości 8 stóp ma częstotliwość 71 Hz, plus wielokrotności przy 141 Hz, 212 Hz, itd. Nieco łatwiej jest zobaczyć, co się dzieje, jeśli ułożymy nasze tryby pomieszczenia w tabelę (patrz po prawej).

W rzeczywistości jest to coś więcej niż tylko opisane powyżej tryby osiowe związane z dwiema ścianami. Istniej± również styczne tryby rezonansowe obejmuj±ce cztery powierzchnie pomieszczenia oraz tryby skośne obejmuj±ce wszystkie sze¶ć powierzchni. Te inne tryby nie wpływają na dźwięk tak silnie, ale jak już wspomnieliśmy wcześniej, wszystkie odbicia wpływają na ogólny dźwięk.

Jak radzić sobie z trybami rezonansu pomieszczenia Skoro już wiemy, czym są tryby rezonansu pomieszczenia i w jaki sposób mogą zniekształcać dźwięk systemu, co można z nimi zrobić? W wielu przypadkach niewiele. Tryby te bazują na wymiarach pomieszczenia, które są trudne do zmiany. Nawet audiofile kochający basy będą wahać się przed przesunięciem ściany tylko po to, aby usłyszeć bardziej precyzyjne niskie częstotliwości. A produkty do uzdatniania pomieszczenia, które są doskonałe do kontrolowania odbić wysokich tonów o krótkiej długości fali, nie działają w ogóle na odbicia basów o długiej długości fali.

Jeśli nie wybraliście jeszcze swojego pokoju odsłuchowego, lub jeśli budujecie pokój odsłuchowy w nowym domu, oto kilka rzeczy, o których należy pamiętać, dotyczących trybów rezonansowych pomieszczenia:

  • Niektóre kształty pomieszczeń są z gruntu złe z punktu widzenia trybów pracy pomieszczenia. Sześcian jest jednym z najgorszych kształtów dla pomieszczenia - każdy tryb rezonansowy jest potrójnie uwypuklony. Będzie również słychać więcej zniekształceń fali stojącej w pomieszczeniach o dwóch równych wymiarach lub w pomieszczeniach o wymiarach będących wielokrotnością tych wymiarów, np. 8' x 16' x 24'. Jeśli budujesz dom lub wykańczasz pokój, oto kilka proporcji wymiarów pomieszczenia, które są lepsze pod względem dźwiękowym:
  • Ogólnie rzecz biorąc, im mniejszy pokój, tym bardziej jego tryby rezonansowe będą koloryzować odpowiedź basową. Wysoki, pochylony sufit ma tendencję do rozpraszania efektów trybów sufitowych. Popularne rodzaje konstrukcji ściennych, takie jak płyty gipsowo-kartonowe lub panele drewniane na płytach 2x4, pochłaniają znaczną ilość dodatkowych odbić basu w zakresie poniżej 125 Hz (patrz tabela poniżej).

Jeśli staracie się Państwo rozwiązać problem fal stojących w istniejącym pomieszczeniu, to być może uda się go zmniejszyć stosując niektóre z poniższych wskazówek:

  • Fale stojące są zawsze silniejsze przy ścianach. Jeśli Twoje krzesło lub sofa opiera się plecami o ścianę, odsunięcie go od niej powinno zmniejszyć głośność fal stojących. Spróbuj przesunąć pozycję fotela lub sofy bliżej lub dalej od głośników, aby wydostać się z gorącego punktu fal stojących. Narożniki pokoju są notorycznymi punktami gromadzenia się fal stojących. Jeśli twój pokój ma sufit o wysokości 8 stóp, profesjonalnie zaprojektowane pułapki basowe mogą pomóc zredukować lub wyeliminować fale stojące. Osiąga się to poprzez pochłanianie odbić basu tworzonych przez 71 Hz podstawowy tryb rezonansowy 8-stopowego sufitu.

Problem 2: Trzepoczące echo

Prawdopodobnie najbardziej powszechny i natychmiast zauważalny problem w pomieszczeniu wynika z posiadania równoległych powierzchni (ścian, podłogi i sufitu) z twardym wykończeniem, które odbija dźwięk. Powstały efekt nazywany jest "trzepoczącym echem", czyli dzwoniącym pogłosem, który pozostaje po ustaniu bezpośredniego dźwięku.

Jeśli kiedykolwiek stałeś w pustym, niewyłożonym wykładziną pokoju lub korytarzu i klaskałeś w dłonie, słyszałeś echo trzepotania. Oryginalny dźwięk klaśnięcia jest odbijany tam i z powrotem pomiędzy dwoma powierzchniami. Ponieważ fale dźwięków o średniej i wysokiej częstotliwości są znacznie krótsze niż fale dźwięków niskich, odbicia odbijają się bardzo kierunkowo, jak odbite światło. Rezultatem tego dźwięku jest raczej dzwoniące trzepoczące echo niż dudniące fale stojące opisane wcześniej.

Trzepoczące echo wpływa na muzykę poprzez rozmycie transjentów (szybkich ataków muzycznych) i dodanie nieprzyjemnej szorstkości do tonów średnich i wysokich. Echo trzepoczące i inne odbicia od ścian bocznych wpływają na dźwięki powyżej 500 Hz i są głównym powodem, dla którego ta sama para głośników będzie brzmiała inaczej w różnych pomieszczeniach.

Jak radzić sobie z trzepoczącym echem Aby leczyć trzepoczące echo, należy kontrolować odbicia na jednej lub obu równoległych powierzchniach. Zazwyczaj oznacza to zastosowanie jakiegoś materiału pochłaniającego lub rozpraszającego dźwięk na ścianach bocznych pomiędzy głośnikami a miejscem odsłuchu. Podobnie, wykładzina dywanowa lub akustyczne płyty sufitowe zredukują echo trzepoczącej podłogi/sufitu. Sprawdź tabelę w następnej sekcji, aby uzyskać lepsze wyobrażenie o tym, jak różne materiały pochłaniają dźwięk.

Przemysł filmowy z pewnością zdaje sobie sprawę z tego, jak szkodliwe dla dźwięku mogą być odbicia. Pomyśl o wszystkich powierzchniach pochłaniających odbicia w kinie w Twoim sąsiedztwie: ciężkie zasłony dookoła, tapicerowane fotele i ludzka publiczność - to prawda, nasze ciała również działają jak pochłaniacze dźwięku.

Pochłanianie

Dźwięk wytwarzany przez głośniki, a także jego odbicia od ścian, sufitu, podłogi i mebli w pomieszczeniu, to tak naprawdę energia dźwiękowa, czyli energia akustyczna. Te fale dźwiękowe wprawiają cząsteczki powietrza w drgania, a kiedy drgają one o nasze bębenki, słyszymy dźwięk.

Podstawowe prawo fizyki mówi, że energia nie może być ani stworzona, ani zniszczona, ale może być przekształcona w inną formę. Skoro nie da się po prostu zniszczyć tych wszystkich niepożądanych odbić dźwięku, jak możemy je kontrolować? W tym miejscu pojawia się pojęcie absorpcji dźwięku.

Jeśli kiedykolwiek byłeś wewnątrz studia nagraniowego, stacji radiowej lub telewizyjnej, sali koncertowej lub sali do ćwiczeń muzycznych w szkole lub sklepie muzycznym, prawdopodobnie widziałeś jakiś rodzaj materiału pochłaniającego dźwięk. Zastosowanie materiału pochłaniającego dźwięk na ścianach i innych powierzchniach odbijających dźwięk jest podstawową metodą ujarzmiania niepożądanych odbić.

Gęste, porowate materiały, takie jak pianka poliuretanowa i włókno szklane, są najbardziej popularne. Materiały te pochłaniają dźwięk poprzez przekształcenie energii akustycznej w ciepło. Dzieje się tak, gdy cząsteczki powietrza są wprawiane w ruch przez fale dźwiękowe, a następnie próbują przedostać się przez gęsty materiał dźwiękochłonny, w wyniku czego powstaje bardzo małe tarcie generujące ciepło.

Niezależnie od tego, czy mówimy o zwykłych materiałach do pomieszczeń, czy o profesjonalnie zaprojektowanych produktach do adaptacji pomieszczeń, zdolność materiału do pochłaniania dźwięku różni się w zależności od częstotliwości dźwięku. Jak pokazuje tabela, miękkie, włókniste materiały, takie jak dywany i zasłony, pochłaniają większość odbitych dźwięków powyżej 500 Hz, ale mają niewielki lub żaden wpływ na odbicia poniżej 125 Hz.

Ma to sens, gdy przypomnimy sobie ogromne różnice w długości fal dźwięków o wysokiej i niskiej częstotliwości. Materiały włókniste, które są tak skuteczne w pochłanianiu fal dźwiękowych o częstotliwości 1000 Hz o długości nieco ponad stopę, mogą zrobić bardzo niewiele, jeśli chodzi o fale o częstotliwości 125 Hz o długości 9 stóp. Te odbicia o dużej długości fali po prostu przechodzą przez te miękkie materiały prawie bez oporu.

Poniższa tabela pokazuje również, że płyty gipsowo-kartonowe i szkło okienne zapewniają znaczną absorpcję w zakresie 125 Hz. Ta konwersja energii akustycznej odbywa się w inny sposób niż w przypadku opisanych wcześniej miękkich, włóknistych materiałów. Kiedy fala dźwiękowa o niskiej częstotliwości uderza w płytę gipsowo-kartonową lub okno, powierzchnie te zamieniają część energii dźwiękowej na ruch; w rzeczywistości ulegają one niewielkiemu ugięciu, pochłaniając w ten sposób część energii akustycznej.

Wskazówki dotyczące zabiegów pochłaniających Chociaż zabiegi pochłaniające są bardzo skuteczne w poskramianiu trzepoczącego echa oraz odbić o średniej i wysokiej częstotliwości, nie rozwiążą one wszystkich problemów związanych z akustyką pomieszczenia. W rzeczywistości, użycie zbyt dużej ilości materiału pochłaniającego może samo w sobie powodować problemy. Celem powinno być zrównoważenie ilości i częstotliwości pochłaniania w pomieszczeniu, aby uzyskać pewne pochłanianie basów i wysokich częstotliwości. Zazwyczaj absorpcja basów jest trudniejsza do osiągnięcia.

Oto kilka wskazówek i pomysłów, o których warto pamiętać w kwestii pochłaniania dźwięku:

  • Przed zwróceniem się do profesjonalnych produktów do obróbki pomieszczeń w celu uzyskania absorpcji, spróbuj uzyskać jak najwięcej ze zwykłych materiałów pokojowych . Duże powierzchnie szklane, takie jak okna obrazkowe lub drzwi francuskie powinny być przykryte zasłonami. Nie musisz traktować każdej powierzchni w swoim pokoju. Istnieje kilka kluczowych miejsc, które, jeśli zostaną poddane obróbce, dadzą Ci maksymalną poprawę dźwięku dla Twojej inwestycji. Zapoznaj się z naszymi wskazówkami na końcu artykułu, aby znaleźć w swoim pokoju miejsca, w których występuje problem z odbiciem dźwięku. Podkładka pod wykładziną przyczynia się do jej zdolności pochłaniania dźwięku. Choć w pierwszej kolejności należy brać pod uwagę trwałość i wygodę, warto wiedzieć, że podkładka o "otwartych komórkach", np. z gumy piankowej, będzie pochłaniać więcej dźwięku niż podkładka o "zamkniętych komórkach".

Pochłanianie dźwięku jest ważnym składnikiem obróbki pomieszczenia i jest szczególnie skuteczne w leczeniu odbić od ścian bocznych. Jednak absorpcja nie jest jedynym rozwi±zaniem, a w wielu sytuacjach nie jest najlepszym wyborem. W małym pokoju odsłuchowym, nadmierne użycie materiałów pochłaniających w celu kontroli odbić może spowodować, że pomieszczenie stanie się zbyt "martwe" akustycznie. I chociaż niektórzy miłośnicy muzyki mogą myśleć o profesjonalnych studiach nagraniowych - które zostały w znacznym stopniu zabezpieczone materiałami pochłaniającymi - jako o modelu akustycznym, należy pamiętać, że studia są w stanie dodać sztuczny pogłos poprzez elektroniczne przetwarzanie sygnału. I z reguły muzyka pozbawiona bogactwa wnoszonego przez efekt pomieszczenia jest mniej angażująca.

Na przykład, gdyby wasz system znajdował się w pomieszczeniu z grubym dywanem na podłodze, płytkami akustycznymi na suficie i ciężkimi zasłonami przykrywającymi większość powierzchni ścian, prawie wszystkie odbicia wysokich częstotliwości zostałyby pochłonięte i prawie wszystkie dźwięki basu zostałyby odbite. Dźwięk w tym pomieszczeniu byłby nieprzyjemny: gęsty i dudniący w basie, z niewielkim lub żadnym poczuciem przestrzenności. Zbyt chłonne pomieszczenie może również sprawić, że dialogi będą brzmiały nienaturalnie sucho.

Na drugim biegunie, pokój z pomalowanymi ścianami z suchej zabudowy, sufitem z suchej zabudowy lub tynku, podłogą z linoleum lub betonu, bez dźwiękochłonnych zasłon lub dywanów, będzie brzmiał niezwykle jasno, cienko i z echem. Zbyt wiele echa może negatywnie wpływać na dialogi filmowe, utrudniając ich zrozumienie.

Na szczęście istnieje inny sposób na kontrolowanie odbić w pomieszczeniu: dyfuzja.

Dyfuzja

Zastosowanie w pomieszczeniu materiałów pochłaniających dźwięk może przynieść wiele korzyści, ale jeśli filmy i muzyka nadal nie brzmią tak, jak powinny, kolejną opcją jest dyfuzja. Dyfuzja to rozpraszanie lub redystrybucja energii akustycznej. Zaletą dyfuzji jest to, że ponieważ energia dźwiękowa jest rozpraszana, a nie pochłaniana, nie jest ona tracona, co pozwala zachować bardziej "żywy" dźwięk w pomieszczeniu.

Trudno jest opisać ten rodzaj efektu, ponieważ jest on całkowicie zakorzeniony w zaawansowanej matematyce. Sale koncertowe, studia nagrań i obiekty nadawcze, w których stosuje się dyfuzję, bazują na profesjonalnych produktach opartych na matematycznej teorii liczb. I choć materiały dyfuzyjne są trudniejsze do zastosowania w domowym pokoju odsłuchowym niż materiały pochłaniające, jest to możliwe.

Wskazówki dotyczące zabiegów dyfuzyjnych Produkty dyfuzyjne mogą być stosowane do leczenia wielu z tych samych problemów, do których wykorzystywana jest absorpcja. Również w tym przypadku dyfuzja pozbędzie się z pomieszczenia odbić echa, nie zastępując ich martwotą akustyczną.

Oto kilka sytuacji, w których dyfuzja sprawdza się szczególnie dobrze:

  • Jeśli pomieszczenie ma już wbudowaną absorpcję w postaci wykładziny, zasłon lub akustycznych płyt sufitowych, dyfuzja może lepiej kontrolować odbicia od ścian bocznych niż dodawanie większej absorpcji. Być może masz już w swoim domu dobry naturalny dyfuzor, nie zdając sobie z tego sprawy. Regał wypełniony książkami o dziwnych rozmiarach jest efektywnym dyfuzorem. W systemie kina domowego wykorzystującym tradycyjne głośniki półkowe jako głośniki surround, należy umieścić dyfuzory na środku tylnej ściany i skierować głośniki surround w stronę dyfuzorów pod kątem 45° (patrz poniżej). Jedną z najlepiej brzmiących konfiguracji dla muzyki lub kina domowego jest użycie materiału pochłaniającego na powierzchniach pomiędzy pozycją odsłuchową a głośnikami przednimi oraz zastosowanie na tylnej ścianie materiału dyfuzyjnego w celu ponownego rozproszenia odbić.

Lokalizowanie punktów problematycznych w pomieszczeniu, w których występują odbicia

Jeśli dotarłeś tak daleko, to znaczy, że wiesz, jak odbicia w pomieszczeniu wpływają na dźwięk Twojego systemu stereo lub kina domowego. Dowiedziałeś się również, w jaki sposób materiały pochłaniające i/lub dyfuzyjne mogą pomóc w kontrolowaniu tych odbić. Teraz zaczyna się zabawa. Dowiesz się, jak zlokalizować miejsca problematyczne z odbiciami w Twoim pokoju.

Lustro, lustro na ścianie... Wraz z falami stojącymi, odbicia, które najbardziej zniekształcają dźwięk, to głośne odbicia, które odbijają się od ścian bocznych, sufitu i podłogi w drodze do miejsca odsłuchu/oglądania. Te silne odbicia nazywane są "wczesnymi" odbiciami. Kontrolowanie intensywności wczesnych odbić jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnego dźwięku.

Jak więc ustalić, skąd dokładnie pochodzą te odbicia? Łatwym i dokładnym sposobem na zlokalizowanie dokładnych punktów odbicia dźwięku na ścianach, suficie i podłodze jest użycie lustra. Będziesz potrzebował przyjaciela lub członka rodziny, który będzie pełnił rolę asystenta. Oto jak to się robi:

  • Siedząc w pozycji odsłuchowej, poproś swojego asystenta o przesunięcie małego lustra (8" x 10" działa dobrze) wzdłuż lewej ściany na wysokości głośnika wysokotonowego. Asystent powinien zacząć od lewego głośnika i powoli przesuwać się w kierunku pozycji odsłuchowej. W miarę przesuwania lustra po ścianie, w pewnym momencie w lustrze pojawi się odbicie lewego głośnika. Należy zaznaczyć na ścianie miejsce, w którym pojawi się odbicie głośnika wysokotonowego kawałkiem taśmy. W miarę przesuwania się lustra w kierunku pozycji odsłuchowej, w pewnym momencie zobaczymy odbicie prawego głośnika. Zaznacz na ścianie miejsce odbicia prawego głośnika wysokotonowego kolejnym kawałkiem taśmy. Powtórz tę procedurę na prawej ścianie, aby zlokalizować tam odpowiednie dwa miejsca odbicia. Teraz nadszedł czas na tylną ścianę. Użyj ponownie techniki lustra, aby znaleźć punkt odbicia dla każdego głośnika na tej ścianie i potraktuj go materiałem pochłaniającym. Jeśli podłoga jest wyłożona dywanem, nie musisz się martwić o odbicia od podłogi. Jeśli jednak podłoga ma twardą powierzchnię, taką jak twarde drewno, kafelki lub linoleum, należy użyć techniki lustra, aby znaleźć punkty odbicia. Przesuń lustro wzdłuż wyimaginowanych linii łączących każdy głośnik z pozycją odsłuchową. Ponownie, należy zlokalizować jeden punkt wzdłuż każdej z linii, mniej więcej w połowie odległości pomiędzy głośnikiem a miejscem odsłuchu. Na koniec należy powtórzyć tę samą procedurę dla sufitu. Poproś asystenta o przesunięcie lustra wzdłuż wyimaginowanych linii na suficie, które łączą każdy z głośników z pozycją odsłuchową. Powinniśmy być w stanie zlokalizować jeden punkt odbicia na każdej z linii, mniej więcej w połowie odległości między głośnikami a miejscem odsłuchu. Zaznacz każdy z tych punktów kawałkiem taśmy.

Wczesne odbicia dźwięku od punktów, które zostały zlokalizowane, znacząco wpływają na dźwięk słyszany w pozycji odsłuchowej. Powodują one, że niektóre dźwięki są tłumione, podczas gdy inne są wzmacniane, co skutkuje rozmytym obrazem stereo.

Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie w tych punktach odbicia dźwięku materiałów pochłaniających. Panele wykonane z 1" włókna szklanego lub pianki (poliuretanowej lub melaminowej) zainstalowane na ścianach doskonale pochłaniają te odbicia. Należy pamiętać o zastosowaniu takiej ilości materiału pochłaniającego, aby rozciągał się on na co najmniej 18" po obu stronach zaznaczonych miejsc. W celu uzyskania najlepszej kontroli nad odbiciami, materiał powinien znajdować się co najmniej na wysokości górnej części głośników.

Ściana za miejscem odsłuchowym może również wymagać obróbki, choć jeśli jest oddalona o kilka stóp, odbicia prawdopodobnie nie stanowią poważnego problemu. Ta tylna ściana jest powierzchnią, która najbardziej skorzystałaby z produktów dyfuzyjnych lub półki na książki. Można również spróbować użyć grubszego materiału lub zapewnić przestrzeń powietrzną pomiędzy materiałem a ścianą, aby uzyskać lepsze pochłanianie niskich częstotliwości.

Podłoga pomiędzy miejscem odsłuchu a głośnikami może być również źródłem odbitego dźwięku. Łatwym i dobrze wyglądającym sposobem radzenia sobie z odbiciami dźwięku od podłogi jest przykrycie punktów odbicia dźwięku dość grubym dywanem. A jeśli znalazłeś jakieś punkty odbicia na suficie, to powinieneś zastosować materiał pochłaniający dźwięk na suficie, rozciągający się na co najmniej 12" po obu stronach każdego zaznaczonego miejsca.

Podsumowując Następnym razem, gdy usiądziesz do oglądania lub słuchania, zastanów się, w jaki sposób - dobry i zły - Twój pokój może wpływać na ogólny dźwięk Twojego systemu. Podstawowe zrozumienie akustyki pomieszczenia (i rozmieszczenia głośników) może pomóc zmaksymalizować wydajność każdego systemu audio lub kina domowego.