3 Mity o domowym audio całkowicie obalone
Temat kina domowego jest pełen błędnych informacji i sprzecznych opinii na temat niemal każdego aspektu sprawy. Większość z nich sprowadza się do stosunkowo subiektywnego pytania: czy to naprawdę robi różnicę? Oczywiście, często zależy to od osobistych preferencji, wrażliwości i stopnia wytrenowania uszu. Ale, jak wiele innych grup demograficznych, świat audio jest zalany marketingowym żargonem, mającym na celu nakierowanie was na ich produkt, który może, ale nie musi być tym, co twierdzi. Poniżej omówimy 3 z najczęściej rozpowszechnianych mitów dotyczących domowego audio: że potrzebujesz drogich kabli, wzmacniacze o tej samej mocy będą działać tak samo, a wielkość głośników nie ma wpływu na jakość dźwięku.
Mit 1: Potrzebujesz drogich kabli
Istnieje różnica pomiędzy dobrymi i złymi kablami, ale niekoniecznie są one wprost proporcjonalne do drogich i tanich.
Jak więc wybrać dobry kabel, który nie rozbije banku?
W przypadku kabli głośnikowych, jednym z najważniejszych czynników jest przekrój kabla. I tak jak w przypadku pocisków do shotguna, im mniejsza liczba tym większy rozmiar. Bez przechodzenia przez kurs inżynierii elektrycznej, grubsze kable oferują mniejszy opór dla wzmacniacza niż cieńsze. Jeśli pomyślisz o tym jak o rurze wodnej, to duża rura pozwala wodzie łatwo przepływać, podczas gdy bardzo mała rura wytworzy większe ciśnienie zwrotne przy tej samej ilości przepływającej przez nią wody. Ale, ten opór nie ma znaczenia, dopóki nie zaczniesz się do dłuższych odcinków przewodów. Na przykład, jeśli masz 6 ohm głośniki, 18 gauge przewód może być uruchomiony do 24 stóp, zanim jakakolwiek strata dźwięku będzie wykrywalne. Tak więc, jeśli głośniki znajdują się 5 stóp od odbiornika, prawdopodobnie nie potrzebujesz przewodów o grubości 10 gauge. Chociaż, jest to dobry pomysł, aby użyć kabli nieco grubsze niż trzeba w przypadku masz splotów, które odrywają się od końców z czasem.
Materiał drutu również robi różnicę, z najbardziej powszechne jest miedź beztlenowa. Jednakże, ze względu na rosnącą cenę miedzi, jest alternatywą CCA (miedź platerowana aluminium) drut staje się bardziej powszechne. Ma to aluminiowy rdzeń z miedzianą powłoką zewnętrzną. Aluminium nie jest tak dobrym przewodnikiem jak miedź, ale jest znacznie tańsze przy minimalnym kompromisie wydajności. W związku z tym, przewód OFC (miedź beztlenowa) jest nadal lepszym wyborem. Niektóre firmy wykonują przewody głośnikowe z innych materiałów, takich jak srebro czy nawet złoto, ale większość z nich jest droższa i nie przyniesie korzyści brzmieniowych. Tak więc, możecie zobaczyć naprawdę fajnie wyglądające grube kable z wieloma splecionymi przewodami kosztujące setki dolarów; wiedzcie tylko, że prawdopodobnie będzie wymagało to waszej wyobraźni aby usłyszeć jakąkolwiek różnicę.
Dlaczego przekrój przewodu wzrasta wraz ze zmniejszaniem się jego średnicy? Skrajnia to ilość razy, kiedy drut jest "przeciągany" przez matrycę. Za każdym razem, gdy drut jest przeciągany przez matrycę, rozmiar matrycy zmniejsza się. Tak więc, przewód o przekroju 14 gauge został przeciągnięty 14 razy przez serię matryc, aby uzyskać ten rozmiar.
Mit 2: 100 watów = 100 watów
Czy kiedykolwiek zauważyłeś, że dwa różne wzmacniacze o tej samej mocy mogą mieć bardzo różną głośność? Ocena mocy wzmacniacza jest jedną z najczęściej używanych specyfikacji przy wyborze amplitunera. Jednak, jak większość rzeczy w życiu, moc nie jest równa mocy. Biorąc pod uwagę, że ludzie prawie nigdy nie słuchają różnych amplitunerów przed dokonaniem zakupu, wszystko, co musisz zrobić, to przejść na recenzje i specyfikacje. Istnieje jednak wiele czynników, które wpływają na to, jak wzmacniacz się sprawuje. Największe z nich to zasilacz i sekcja końcówki mocy.
Zasilacz
Zasilacz jest siłą napędową wzmacniacza i składa się z trzech podstawowych elementów: transformatora, prostowników i kondensatorów.
Transformator pobiera wysokoprądowe napięcie zmienne ze ściany i przekształca je na bardziej poręczne, niższe napięcie. Często nazywany jest "sercem" wzmacniacza, ponieważ to on pompuje moc do wzmacniacza. Rozmiar, jakość wykonania i materiały, z których wykonany jest transformator mają duży wpływ na brzmienie i moc wzmacniacza. Prostowniki następnie przekształcają prąd zmienny na prąd stały.
Kondensatory magazynują energię, która może być użyta, gdy moc jest szybko potrzebna. To oczywiście zależy od źródła dźwięku, ale duże zmiany dynamiki powodują, że są one wykorzystywane znacznie częściej. Ogólnie rzecz biorąc, większe kondensatory są lepsze, ponieważ mogą przechowywać więcej energii, ale jakość i typ może odgrywać dużą rolę w brzmieniu.
Wzmacniacz mocy
Zadaniem wzmacniacza jest zwiększenie mocy sygnału. Aby zrobić to dobrze i precyzyjnie, potrzeba wiele inżynierii i kunsztu. Konstrukcja wzmacniacza wpływa nie tylko na poziom wyjściowy, ale także na jakość dźwięku. Ludzie często nie zdają sobie sprawy, jak bardzo każdy element filtruje sygnał, a tym samym wpływa na jakość tonalną. Istnieje kilka rodzajów wzmacniaczy, które są podzielone na "klasy". Najpopularniejsze z nich to klasa "D" i klasa "A/B" dla domowych zastosowań audio. Wzmacniacze klasy D są znacznie lżejsze, wytwarzają mniej ciepła i są bardziej wydajne, ale mogą nie generować tak ciepłego dźwięku. Klasa A/B to bardziej tradycyjna konstrukcja wzmacniacza, będąca połączeniem wzmacniaczy klasy "A" i "B".
W idealnym świecie, każdy z głośników byłby zasilany osobnym wzmacniaczem (monoblokowym). Jednak wygodniejszym i tańszym sposobem jest użycie amplitunera AVR z wbudowanymi wieloma kanałami wzmacniacza. Jednakże głównym problemem związanym z amplitunerami wyposażonymi w wiele kanałów są przesłuchy. Przesłuchy krzyżowe występują, gdy dźwięk z jednego kanału przedostaje się do innego kanału. Obejmuje to słyszalność dialogu z kanału centralnego przy niskim poziomie dźwięku w innych głośnikach. Może to znacznie zmniejszyć separację przestrzenną. Tańsze odbiorniki będą miały wszystkie kanały wydrukowane na tej samej płytce drukowanej. Taka konfiguracja jest znacznie bardziej podatna na przesłuchy wynikające z bliskości. Lepsze wzmacniacze będą miały ekranowanie pomiędzy kanałami, a najlepsze będą miały również całkowicie oddzielne płytki dla każdego kanału audio. Dlatego też najbardziej idealna konfiguracja zawierałaby całkowicie oddzielne wzmacniacze dla każdego kanału. Ciepło jest kolejnym poważnym problemem związanym z mocą. Jak dobrze ciepło jest rozpraszane wpływa na stabilność mocy wyjściowej, dlatego dobre wzmacniacze mają zazwyczaj duże radiatory.
Próba określenia jakości wzmacniacza na papierze może być trudnym przedsięwzięciem. Niejasne lub błędnie przedstawione specyfikacje przez nieuczciwych producentów mogą zaciemnić rzeczywistość możliwości wzmacniacza. Jedną z rzeczy, na którą należy zwrócić uwagę, jest różnica w mocy przy różnych wartościach znamionowych omów. W najlepszym przypadku, jeśli zmniejszysz o połowę liczbę omów, wzmacniacz będzie miał dwa razy większą moc (np. 100W przy 8ohm = 200W przy 4ohm). Ale większość wzmacniaczy będzie miała mniejszą różnicę. To powie Ci jak stabilna jest moc wyjściowa wzmacniacza.
Kolejnym faktem, o którym należy pamiętać jest to, że większość ocen wzmacniaczy opiera się na wykorzystaniu tylko 2 kanałów. Kiedy widzisz 7.1 kanałowy odbiornik oceniany na 100W, to jest tylko przy użyciu 2 kanałów, chyba że jest wyraźnie stwierdza "wszystkie kanały napędzane." Tak więc, jeśli używasz wszystkich 7 kanałów, ta moc znamionowa nieco spadnie. Z tańszymi wzmacniaczami ta liczba może spaść do 80 W na kanał lub nawet mniej. Upewnij się, że bierzesz to pod uwagę, gdy dobierasz amplituner do głośników.
Jeśli uważasz, że wzmacniacze nie zmieniają brzmienia, zapytaj gitarzystę. Niech podkręci 15-watowy wzmacniacz lampowy, a następnie 15-watowy wzmacniacz tranzystorowy. Wzmacniacz lampowy może sprawić, że twoje uszy będą krwawić (w dobry sposób), podczas gdy wzmacniacz tranzystorowy może nie być nawet wystarczająco głośny, aby być słyszalnym ponad perkusistą. Poza gitarą, to właśnie wzmacniacz jest tym, co tworzy ten słodki dźwięk. A istnieje mnóstwo jego odmian. Dotyczy to również domowego sprzętu audio, tylko na bardziej subtelnym poziomie. Głośniki stanowią największą różnicę w brzmieniu systemu, ale nie lekceważ wpływu tego, co je zasila.
Pierwszy wzmacniacz audio został wynaleziony przez amerykańskiego inżyniera o nazwisku Lee De Forest w 1909 roku. Był to rezultat innego jego wynalazku, triodowej lampy próżniowej.
Mit 3: Rozmiar nie ma znaczenia
Istnieje wiele różnych rozmiarów głośników i wiele firm, które chcą, abyś uwierzył, że ich 2-calowe głośniki zapewnią "kinową jakość" dźwięku w Twoim pokoju. Ale bez względu na to, jak wiele "magii" jest używanej, nadal nie można przeciwstawić się prawom fizyki. Często mają zestaw małych głośników montowanych na ścianie z subwooferem, ale mogą one wytworzyć tylko ułamek tego, co może osiągnąć pełnozakresowy głośnik.
Dźwięk jest dosłownie fizycznym ruchem powietrza. Małe głośniki po prostu nie są w stanie poruszyć tak dużo powietrza jak większe, chyba że masz ich duży zestaw, a nawet wtedy istnieją pewne ograniczenia. Dlatego właśnie rozmiar głośnika jest generalnie związany z wytwarzaniem częstotliwości. Głośniki wysokotonowe mają zwykle około 1 cala, średniotonowe 3-4 cale, niskotonowe 5-6 cali, a subwoofery 8-15 cali. W miarę obniżania wysokości dźwięku fala dźwiękowa staje się coraz dłuższa. Długość fali dla dźwięku o częstotliwości 60 Hz wynosi około 18,5 stopy, podczas gdy długość fali dla dźwięku o częstotliwości 1 kHz wynosi nieco ponad cal. To spora różnica!
W celu dokładnego odtworzenia wielu różnych długości fal jednocześnie, potrzebne są głośniki o różnych rozmiarach. To dlatego dźwięk z 3-drożnego głośnika wieżowego (jak Verus Grand Tower) będzie brzmiał lepiej niż z głośnika półkowego lub satelitarnego. Nie tylko obudowa jest większa, zapewniając większy rezonans, ale pozwalając głośnikom o różnej wielkości skupić się na częstotliwościach, które mogą najlepiej replikować, uzyskamy bardziej wyrównany dźwięk. Zwrotnica jest używana do filtrowania i przydzielania sygnału do każdej z grup głośników, co samo w sobie jest czynnością równoważącą. Obudowa, zwrotnica i przetworniki pracują jako zespół, aby uzyskać czysty i równy dźwięk (miejmy nadzieję). Ale to jest to, co jest w zasadzie wymagane, aby osiągnąć maksymalną wydajność dźwiękową.