Jak ustawić gramofon i cieszyć się winylami?
Stół obrotowy
Oczywiście pierwszą rzeczą, jakiej będziesz potrzebował, jest gramofon i to właśnie tutaj zawiesza się wiele osób, ponieważ jest tam ogromna ilość gramofonów. Taniego gramofonu, takiego jak ten, można kupić od Ion za około 55 dolarów. Jednakże, jeśli chcesz wydać jeszcze mniej, możesz sprawdzić lokalne sklepy Goodwill lub inne oszczędne sklepy, ponieważ możesz dostać używany w dobrej formie za mniej niż 50 dolarów. Stare porzekadło "oni nie robią z nich takich jak kiedyś" z pewnością odnosi się do tańszych gramofonów. Coraz trudniej je znaleźć, ale jeśli znajdziesz zabytkowy gramofon Pioneer, Sony lub Technics z lat 70-tych, to będzie Ci dobrze służył. Teraz, jeśli stać Cię na trochę więcej, LP60 firmy Audio Technica ma świetną wartość 99 dolarów. Poruszaj±c się w kierunku bardziej ¶redniotonowych stołów, Music Hall MM 2.2 i Pro-Ject Debiut III s± doskonałym wyborem i można je mieć za 299 dolarów. Do tego dochodzi złoty standard stołów dla DJ-ów, legendarny Technics SL-1200. Ten model jest używany przez każdego profesjonalnego DJ-a od momentu jego wprowadzenia na rynek w latach 70-tych, a silnik o wysokim momencie obrotowym i wytrzymałość jego talerza nie miały większego wpływu na rozwój hip hopowego drapania. Są one zbudowane jak zbiorniki, praktycznie niezniszczalne, a także wyposażone w niezbędne dla DJ-ów elementy, takie jak kontrola skoku i przycisk start/stop z piórem. Niestety nie są one już produkowane i cieszą się dużym popytem, więc używany model będzie Cię kosztował od 300 do 500 dolarów w zależności od stanu. Technicy zrezygnowali z kilku nowych wersji w ciągu ostatnich kilku lat, ale obie były w przedziale $2000. Gotowy na wszystko? A co powiesz na "Statement" z Clearaudio, to ustawi cię z powrotem około 170.000 dolarów, ale może mają plan awaryjny?
Wybór kartridża/Stylusa
Następną rzeczą, jakiej będziesz potrzebował, jest wkładka, która jest przymocowana do osłony na końcu ramienia gramofonu i mieści także trzpień lub igłę. Gdy będziesz gotowy do wymiany trzpienia, nie będziesz potrzebował całego nowego wkładu, możesz po prostu kupić nowy trzpień. Teraz jest tu również mnóstwo możliwości wyboru. Jedną z przyjemnych rzeczy, jeśli zdecydujesz się na Debiut Pro-Ject lub Music Hall 2.2, o którym wspomniałem, jest to, że będą one dostarczane z fabrycznie zainstalowanymi wkładami, których wartość wynosi około 75 USD, co oznacza również, że nie będziesz musiał przechodzić przez trudność związaną z przymocowaniem ich do obudowy głowy. Jeśli idziesz z gramofonem, który nie jest dostarczany z wkładem, musisz się upewnić, że otrzymasz taki, który jest kompatybilny z twoim headhell'em. Najczęściej spotykanym typem jest uchwyt 1/2″, który posiada śruby mocowane do górnej części kasety na głowicy. Innym typem jest P-mount z wkrętami, które mocuje się na bokach, ale ten typ zwykle można zobaczyć tylko w gramofonach vintage. Jeśli chodzi o wkładki 1/2″, Audio Technica At95e jest bardzo popularną opcją budżetową i będzie kosztować tylko około 40 dolarów. Jest niezawodna i dobrze wykonana, ale tak naprawdę nie ma gwiezdnego dźwięku. Jeśli chodzi o nieco bardziej audiofilską jakość, to Ortofon Red jest doskonałym wyborem i nie jest skandaliczny za 100 dolarów. Jest łatwy w instalacji i znany jest z miłego, ciepłego dźwięku. Wersja deluxe to Ortofon Bronze, który charakteryzuje się niższą impedancją i indukcyjnością w celu poprawienia integralności sygnału oraz trzpieniem "fine line", który poszerza pasmo przenoszenia i zmniejsza zużycie płyt. Wszystkie te udoskonalone specyfikacje będą jednak kosztować około 440 USD, a więc nie jest to do końca "przystępne".
Wybieranie numerów w ustawieniach gramofonu
Po otrzymaniu gramofonu i wkładu, wkład musi być wyrównany z ramieniem gramofonu, aby zapewnić, że trzpień dotknie płyty we właściwym miejscu. Większość gramofonów jest dostarczana z adapterem do wyrównywania, który jest zamocowany na ramieniu tonowym i posiada znacznik do wyrównania aż do końcówki trzpienia pomiarowego. Jeżeli nie posiadasz takiego adaptera, zapoznaj się z instrukcją obsługi gramofonu, a następnie ręcznie zmierz właściwą odległość od końca ramienia sygnałowego do trzpienia pomiarowego. Następnie umieść dwie śruby, które mocują wkładkę do obudowy głowicy gramofonu, tak aby dopasować ją albo do adaptera, albo do specyfikacji odległości.
Po wykonaniu tych czynności, należy dokonać zalecanych regulacji gramofonu, aby odpowiadał on specyfikacjom trzpienia pomiarowego. Dwie duże wartości to wysokość ramienia tonowego i nacisk na śledzenie, siła nacisku w dół, jaką trzpień pomiarowy wywiera na zapis. Obie zalecane wartości można znaleźć w specyfikacjach producenta trzpieni pomiarowych/ wkładu. Jeżeli Twój gramofon jest wyposażony w pokrętło antyrolkowe, takie jak Technics 1200, można go zazwyczaj pozostawić w pozycji zerowej, lecz jeżeli masz problemy z przeciąganiem igły w kierunku środka rekordu, możesz skorzystać z tej funkcji. Specyfikacje kaset również zwykle będą miały rekomendację dla tego ustawienia.
Czas na zaczepienie
Teraz, gdy ustawienia gramofonu zostały wyregulowane, nadszedł czas, aby podłączyć gramofon do odbiornika lub przedwzmacniacza. Większość gramofonów wymaga podłączenia do wejścia gramofonowego, co wynika z tego, że sygnał z gramofonu jest znacznie cichszy niż poziom linii, więc przed uderzeniem w główny wzmacniacz należy go wzmocnić. Wiele odbiorników A/V na zewnątrz nie będzie miało wejścia gramofonowego, co oznacza, że potrzebny będzie przedwzmacniacz gramofonowy. W takim przypadku należy podłączyć gramofon do przedwzmacniacza, a następnie przedwzmacniacz do dowolnego wejścia liniowego odbiornika. Szeroki wybór przedwzmacniaczy gramofonowych można znaleźć w Needle Doctor, który jest świetnym miejscem na wszystkie rzeczy związane z gramofonem. Jeśli odbiornik lub przedwzmacniacz ma wejście oznaczone jako gramofonowe, można podłączyć kable RCA z gramofonu bezpośrednio do tego wejścia. Na koniec, niektóre gramofony, zwykle z niższej półki, mają wbudowane przedwzmacniacze. W przypadku tych gramofonów, mogą być one podłączone do dowolnego wejścia liniowego. Jeśli szukasz odbiornika z wejściem gramofonowym, to te odbiorniki z Marantz, z wyjątkiem NR1607, są doskonałym wyborem.
Następnie, większość gramofonów będzie miała przewód uziemiający, aby wyeliminować wszelkie szumy pętli uziemiającej generowane przez gramofon. Jeśli gramofon nie ma dodatkowego trzeciego przewodu ze złączem szpadlowym, to najprawdopodobniej jest on uziemiony wewnętrznie. Należy podłączyć wtyczkę szpadlową przewodu uziemiającego do połączenia na przedwzmacniaczu lub odbiorniku oznaczonego masą, a czasami w skrócie masą (GND). Jeśli odbiornik nie ma takiego złącza, można po prostu lekko poluzować dowolną śrubę na obudowie odbiornika, podłączyć do niego, a następnie dokręcić go z powrotem.
I oczywiście nie należy zapominać, że uważamy, iż nasze głośniki Aperion sprawią, że odtwarzanie płyt winylowych będzie brzmiało bogato i realistycznie, tak jak zamierzali to artyści.
So Fresh and So Clean
Po podłączeniu gramofonu, jesteś już prawie gotowy, aby zacząć kołyszeć stosami wosku! Jeszcze tylko jedna rzecz, musisz się upewnić, że te piękne płyty winylowe są czyste! Ważne jest, aby regularnie czyścić płyty, najlepiej za każdym razem, gdy są odtwarzane, ponieważ jeśli nie, to wszelkie zabrudzenia na płycie mogą zostać zeszlifowane przez igłę w rowek i wtedy są bardzo trudne do usunięcia. Najprostszym sposobem na czyszczenie płyt jest szczotka. W tamtych czasach standardem była szczotka do prania płyt, ale niestety wersja, którą dziś sprzedają, jest znacznie gorsza i nie czyści płyt bardzo dobrze. Wciąż jednak można znaleźć na Ebay'u wersje vintage za rozsądną cenę. Jeśli pójdziesz tą drogą, upewnij się, że jest to wersja czarna, a nie brązowa. Inną opcją jest szczotka z włókna węglowego, która również działa bardzo dobrze, i można sprawdzić przykład tutaj. Wiele z tych szczotek jest dostarczanych z roztworami czyszczącymi, ale przy użyciu samej szczotki, płyn może pozostać na płycie, a następnie wyschnąć w pozostałości. Jeśli chcesz zamoczyć swoją szczotkę przed czyszczeniem, dejonizowana woda jest najlepszym rozwiązaniem. Istnieją systemy czyszczące, takie jak Spin-Clean, które są bardziej wytrzymałe niż zwykła szczotka. Działa on naprawdę dobrze, ale jest trochę kłopotliwy w konfiguracji i użytkowaniu, więc większość ludzi będzie go używać do bardzo brudnych zapisów, a następnie tylko szczotka do codziennego użytku. Teraz jeśli naprawdę chcesz zaszaleć, możesz dostać VPI Record Cleaner, który jest absolutnym liderem w czyszczeniu rekordów. Urządzenia te używają płynu i szczotek do szorowania płyt, a następnie odkurzacz magicznie wysysa brudny płyn. Record cleaner VPI jest niesamowity, ale kosztuje około 699$ dla modelu podstawowego. Możesz również dołączyć do gramofonu dodatkową szczotkę do ramienia tonowego zwaną Dust Bug, która będzie czyścić płytę w trakcie jej obracania. Większość ludzi używa tej szczotki dodatkowo do szczotki ręcznej.
Obejmuje ona wszystko, czego będziesz potrzebował, aby rozpocząć pracę z gramofonem i upewnić się, że płyty pozostaną ładne i lśniące. Jak widać, na początku wszystko zaczyna się od początku, ale kiedy już kopiesz i słuchasz czystej, analogowej błogości płyt, wysiłek będzie więcej niż warty. Wesołego słuchania!