Recenzja Ortofon HD-Q7

 Strona główna / Kino domowe od podstaw / Recenzja Ortofon HD-Q7

Recenzja Ortofon HD-Q7

Wygląd

Ortofon HD-Q7 to kompaktowy wzmacniacz słuchawkowy z ergonomiczną regulacją głośności.

Ortofon istnieje na rynku od dawna i jest znany wśród audiofilów i DJ-ów przede wszystkim z wkładek do gramofonów winylowych. Firma rozpoczęła swoją działalność w 1918 roku w Danii, gdzie koncentrowała się na ścieżkach dźwiękowych do filmów. W 1948 roku wynaleziono pierwszą wkładkę do gramofonów winylowych. Model HD-Q7 z tej serii jest przeznaczony dla audiofilów, którzy potrzebują wysokiej jakości, kompaktowego i stylowego wzmacniacza, zdolnego do obsługi wszystkich typów słuchawek. Wzmacniacz został zaprojektowany i wykonany w Japonii.

Przyjrzyjmy się bliżej modelowi Ortofon HD-Q7.

Na górze znajduje się duży potencjometr głośności, który jest poręczny, gdy wzmacniacz jest pod ręką i można go obracać zarówno dłonią, jak i palcami.

Na froncie znajdują się dwa wyjścia słuchawkowe, duży i mały jack. Po lewej stronie znajduje się wskaźnik zasilania.

Na tylnej ściance znajduje się gniazdo zasilania z wyłącznikiem sieciowym oraz dwa analogowe wejścia stereofoniczne, z gniazdami RCA i mini-jack.

Ogólnie rzecz biorąc, format wejść i wyjść pozwala na rezygnację z adapterów. Większość kart dźwiękowych, zarówno niskoprofilowych jak i wielokanałowych, posiada wyjście mini jack ze względu na miniaturową listwę wyjściową, a okablowanie ze złączami mini jack jest często kompaktowe i w niektórych przypadkach wygodniejsze.

Wygoda użytkowania

Ortofon HD-Q7 jest łatwy w użyciu. Ponieważ wzmacniacz posiada dwa wejścia, a przełącznik łączy dźwięk tylko z jednego z nich, łatwo jest podłączyć wzmacniacz do dwóch różnych źródeł dźwięku bez konieczności martwienia się o wyciszenie źródeł. Regulator głośności jest swobodnie obracany.

Dźwięk - wrażenia subiektywne

Wśród słuchawek wybraliśmy takie modele jak Sennheiser HD 650, Sennheiser HD 800, Audio-Technica ATH-M50, Fostex T50 RP, M-Audio IE-40, Beyerdynamic T1, Audez'e LCD-2. Ze względu na dużą liczbę modeli, możliwe jest wyciągnięcie bardziej jednoznacznych wniosków na temat brzmienia HD-Q7, a nie cech poszczególnych modeli słuchawek.

Wzmacniacz może nie wydawać się zbyt mocny, ale to wrażenie będzie mylące, ponieważ jego brzmienie jest czyste i pozbawione zniekształceń przy maksymalnej głośności. Wzmacniacz dobrze radzi sobie zarówno z modelami o niskiej, jak i wysokiej impedancji. Szczegółowość, separacja instrumentów, panorama są na wysokim poziomie. Nie ma żadnego zabarwienia.

Jak wspomniano wyżej, wzmacniacz może wydawać się niedomagający, ponieważ nie wprowadza zniekształceń przy maksymalnej głośności. Poziom głośności, o którym można subiektywnie powiedzieć, że jest wysoki, to poziom, przy którym słuchawki same wchodzą w przesterowanie, lub gdy słuchawki nie mają tłumienia dolnego zakresu wysokich tonów (około 3kHz). Zazwyczaj nie jest trudno ustawić głośność na około 80dB SPL, ale podczas słuchania w pogoni za jazdą, głośność może być stale zwiększana, co powoduje, że uszy dostosowują się i czują, że dźwięk jest normalny, a nie głośny. Poziom zniekształceń, który powstaje w ludzkim uchu pod wpływem wysokiego ciśnienia akustycznego, odpowiada za odczucie głośności. Jednak mózg nie jest w stanie tak łatwo odróżnić dźwięku ze wzmacniacza od dźwięku z wkładek dousznych ze względu na bliski charakter zniekształceń, dlatego wiele cichszych wzmacniaczy, ale o wyższym poziomie zniekształceń, może wydawać się głośniejszych. W bezpośrednim porównaniu head-to-head jest to dość oczywiste.

Pomiary obiektywne

Pomiaru dokonano za pomocą E-MU 1616m. Poziom wyjściowy sygnału sinusoidalnego docierającego do Ortofona HD-Q7 wynosił 3,5 V rms (-1 dB od maksimum w trybie zbalansowanym E-MU 1616m).

Tutaj widać, że tryb, w którym nie ma prawie żadnych zniekształceń, jest przy 3,2 V i jest prawie niezależny od obciążenia. Powyżej 30 omów pomiary były na poziomie maksymalnego położenia regulatora głośności. Jeśli podłączysz wzmacniacz do źródła o wyższym poziomie sygnału niż E-MU 1616m w trybie zbalansowanym, poziom wyjściowy wolny od zniekształceń może być wyższy przy obciążeniu powyżej 30 omów. Ustawiając poziom wyjściowy na 0dB na E-MU 1616m nie zaobserwowano wzrostu zniekształceń (powyżej 30 omów) we wzmacniaczu, a poziom wyjściowy wyniósł 3,58 V rms (przy wejściu z E-MU 1616m 3,89 V rms).

W większości przypadków czułość "dużych" słuchawek według naszych pomiarów wynosi 105-115 dB/V, co daje poziom głośności do 115-125 dB SPL. Te liczby pozwalają oczekiwać od wzmacniacza odpowiedniego poziomu głośności.

Pomiaru dokonano za pomocą E-MU 1616m. Poziom wyjściowy sygnału sinusoidalnego docierającego do Ortofona HD-Q7 wynosił 3,5 V rms (-1 dB od maksimum w trybie zbalansowanym E-MU 1616m).

Z wykresu mocy widać, że na słuchawkach o niskiej impedancji limit wynosi 300 mW. W karcie katalogowej podana jest wartość 400 mW przy 32 omach, uzyskana przy napięciu skutecznym 3,58 V, a więc tylko o 1 dB wyższym niż 3,2 V rms. W przypadku obciążenia o niskiej impedancji, wyższe wartości powodują większe zniekształcenia. Jednocześnie poziom zniekształceń, który należy uznać za wystarczający, jest indywidualny dla każdego mierzącego, ponieważ standardowe wartości liczbowe poziomów, takie jak 0,01%, 0,1%, 1% itd. nie są zgodne z percepcją psychoakustyczną i są stosowane tylko w przypadku urządzeń low-end, gdzie ogólny charakter i poziom zniekształceń daje korelację z subiektywnymi odczuciami. W sprzęcie wyższej klasy, zniekształcenia zależą bardziej od charakteru rozkładu harmonicznych i są traktowane bez odniesienia do wartości liczbowych. W obiektywnych pomiarach pojawia się spektrum zniekształceń.

Poziom i charakter zniekształceń jest zbliżony do wartości paszportowych E-MU 1616m, który pełnił rolę urządzenia pomiarowego. Świadczy to o wysokiej wydajności HD-Q7.

Impedancja wewnętrzna jest bliska zeru i wzrasta dopiero w zakresie niskich częstotliwości, do 1 oma przy 40Hz i 3 omów przy 20Hz. Wpływ na charakterystykę częstotliwościową jest niewielki lub żaden.

Wynik końcowy

HD-Q7 to oryginalne i wysokiej jakości rozwiązanie. Urządzenie oferuje wysokiej jakości dźwięk, wygodną ergonomię i dość stylowy wygląd. Szczególną zaletą jest miniaturyzacja wzmacniacza oraz uniwersalne wejścia i wyjścia, które nie wymagają stosowania adapterów.