Przedstawiamy XTZ Room Analyzer II Pro - jak szybko zmierzyć akustykę pomieszczenia

 Strona główna / Kino domowe od podstaw / Przedstawiamy XTZ Room Analyzer II Pro - jak szybko zmierzyć akustykę pomieszczenia

Przedstawiamy XTZ Room Analyzer II Pro - jak szybko zmierzyć akustykę pomieszczenia

Aperion Audio oferuje teraz pakiet XTZ Room Analyzer II Pro. XTZ RA II Pro kosztuje 279 dolarów i wyposażony jest w USB, ulepszony mikrofon (+/-1dB), regulowany statyw 13"-44", skalibrowaną zewnętrzną kartę dźwiękową, aluminiową walizkę, niezbędne kable oraz w pełni funkcjonalną wersję oprogramowania.

Dzięki zestawom takim jak Room Analyzer II Pro firmy XTZ, analiza akustyki pomieszczenia i wprowadzenie niezbędnych poprawek jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Świetny sprzęt to tylko część równania. Nie tylko sprzęt musi być odpowiednio skonfigurowany (zwrotnica, poziom, odległość, itp.), ale również należy wziąć pod uwagę akustykę pomieszczenia odsłuchowego. Uwzględnienie wpływu pomieszczenia - czy to poprzez rozmieszczenie głośników, korekcję dźwięku, czy też pasywne zabiegi w pomieszczeniu - jest niezbędne do osiągnięcia najlepszych możliwych osiągów. Room Analyzer II Pro pozwala konsumentom zmierzyć się z tymi wszystkimi obszarami.

Zalety

  • Dostarczany jako kompletny zestaw (mikrofon, kable, statyw, oprogramowanie, walizka) Automatycznie oblicza PEQ w celu skorygowania trybów pracy pomieszczenia Pełna funkcjonalność (RTA, FFT, RT60, wodospad, SPL, itp.)

Wady

  • Brak kompatybilności z komputerami Mac

Konfiguracja

Konfiguracja analizatora pomieszczenia jest prosta. Wszystko, czego potrzebujesz, jest spakowane razem i zostało skalibrowane tak, aby działać w zgodzie. Systemy cząstkowe, takie jak Room EQ Wizard (REW) wymagają poświęcenia znacznej ilości czasu i badań, zanim będzie się gotowym do wykonania pomiarów.

Pierwszym krokiem w przypadku tego systemu jest instalacja oprogramowania, które można pobrać ze strony internetowej Aperion Audio.

Następnie, aluminiowa walizka transportowa jest świetnym dodatkiem i dużym plusem dla profesjonalistów, którzy planują zabrać system do domu klienta, lub po prostu do przechowywania dla zwykłych użytkowników.

Wszystkie elementy wchodzące w skład tego zestawu są bardzo trwałe. Zestaw wykorzystuje mikrofon dookólny, statyw jest solidny, wykorzystuje kable XLR, a skrzynka połączeniowa ma solidną aluminiową obudowę.

Podłączenie systemu jest bardzo proste. Sercem jest skrzynka połączeniowa. Wyjście XLR wysyła sygnały testowe do odbiornika, a wejście XLR do mikrofonu oraz nierozłączny kabel USB do komputera. Taka konfiguracja pozwala na ominięcie karty dźwiękowej wbudowanej w komputer, co jest dużym plusem dla Systemu RA II PRO, ponieważ nieliniowe karty dźwiękowe są główną przeszkodą w osiągnięciu dokładnych rezultatów.

Po zainstalowaniu oprogramowania i wykonaniu połączeń fizycznych, jesteście gotowi do wykonania pomiarów.

Podział oprogramowania

Oprogramowanie podzielone jest na cztery główne sekcje, oznaczone jako: SPL Meter, Room Analyzer, RTA oraz Full Range. Można również przełączać się pomiędzy standardowym i zaawansowanym trybem pracy. W trybie zaawansowanym dostępnych jest wiele dodatkowych opcji konfiguracyjnych, jak na przykład wybór sposobu wygładzania oktaw. W przeciwieństwie do niektórych innych programów pomiarowych, Room Analyzer II Pro firmy XTZ jest solidny pod względem stabilności.

Pomiary dla każdej sekcji programu są wczytywane i zapisywane niezależnie, choć pomiary RTA nie mogą być eksportowane ani wczytywane. Można również wyeksportować zrzut ekranu, który jest zrzutem ekranu z dowolnej sekcji programu, z której w danej chwili korzystamy.

Oprócz czterech sekcji oprogramowania, dołączony jest generator szumu, który może generować biały lub różowy szum w 1/3 oktawowych interwałach od 16Hz do 20kHz. Jest to świetna funkcja, która pomaga zidentyfikować wszelkie problemy związane z buczeniem lub grzechotaniem w pomieszczeniu.

 

Miernik SPL

Najbardziej podstawowym wymogiem każdego zestawu do pomiarów akustycznych jest miernik SPL, a miernik SPL w Room Analyzer II Pro posiada wystarczającą ilość opcji konfiguracyjnych dla większości użytkowników. Można wybrać pomiędzy trybem wolnym (1 sekunda) lub szybkim (125 milisekund), oraz wagą A, C lub Z. Ważenie A ma na celu odzwierciedlenie naturalnej reakcji ludzkiego ucha. Nie ma to szczególnego zastosowania w przypadku kina domowego, ale jest często używane podczas ustawiania poziomów w dużych salach, takich jak koncerty. Ważenie C naśladuje ludzkie ucho przy poziomach odsłuchu 100 dB lub więcej. Ważenie C i wolna prędkość jest zwykle używana przy ustawianiu poziomów głośników w kinie domowym. Ważenie Z jest liniowe od 10Hz do 20kHz, nie stosuje się żadnego ważenia. Mikrofon z tego zestawu jest płaski tylko do 16Hz, a nie do 10Hz, co nie jest wielkim problemem, ponieważ sweep i tak schodzi tylko do 16Hz. Jest to prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie, ponieważ 10Hz jest bardzo niskie i może rozwalić niektóre przetworniki.

Możesz zobaczyć miernik SPL na powyższym zrzucie ekranu, po lewej stronie obrazu. Zwróćcie uwagę na użyteczne statystyki na górze, które zawierają wartości szczytowe i średnie. W dolnej części znajdują się przyciski do resetowania statystyk lub wstrzymywania miernika.

 

Analizator pomieszczeń

 

Głównym punktem programu Room Analyzer II Pro firmy XTZ jest ... zgadliście ... funkcja Room Analyzer. Polega ona na wykonaniu serii pomiarów z wykorzystaniem przebiegów sinusoidalnych w jednej pozycji lub trzech pozycjach, a następnie zaproponowaniu filtrów w celu skompensowania modów pomieszczenia. Przed wykonaniem pomiarów należy ustawić odpowiedni poziom wyjściowy. W tym celu należy przeciągnąć regulator poziomu wyjściowego w górę lub w dół (patrz prawy górny róg poniższego obrazka) lub wyregulować głośność w odbiorniku, aż do uzyskania poziomu zbliżonego do zielonego G.

Podczas wykonywania pomiaru w trzech pozycjach, oprogramowanie wyświetla rysunek wskazujący, że pierwszy pomiar powinien być wykonany w pobliżu lewego przedniego głośnika, drugi przy centralnej pozycji odsłuchowej, a trzeci przy prawym przednim głośniku. Należy pamiętać, że można wybrać dowolne pozycje. Zaznaczone pozycje na rysunku są po prostu po to, aby poinformować użytkownika o konieczności przesunięcia mikrofonu. W rzeczywistości, zalecałbym nie podążać za przedstawionym schematem i zamiast tego skupić się na głównych pozycjach odsłuchowych. Każda pozycja jest ważona jednakowo, więc jeden zły pomiar z dala od miejsca odsłuchu może zepsuć wyniki. Na marginesie, byłoby również miło móc wykonać pomiary w więcej niż 3 miejscach, choć zazwyczaj nie jest to konieczne.

Po dokonaniu pomiarów i obliczeniu EQ, oprogramowanie daje użytkownikowi szereg narzędzi, aby poprawić wyniki, tak długo jak długo jest on w trybie zaawansowanym. Poniżej znajduje się porównanie trybów standardowego i zaawansowanego.

 

Można zobaczyć zmierzoną krzywą (niebieski) i obliczoną krzywą wyników po zastosowaniu sugerowanego EQ (biały). W tabeli po prawej stronie wyświetlane są również znalezione tryby pracy pomieszczenia z sugerowanym EQ (częstotliwość, wzmocnienie i Q). Powyżej tabeli znajduje się spektrogram, który zmienia się, aby pokazać krzywą wybraną przez użytkownika. Spektrogram i wykresy odpowiedzi częstotliwościowej mogą być faktycznie zamienione przez podwójne kliknięcie, którykolwiek z nich jest wyświetlany w mniejszym oknie w prawym górnym rogu.

Ponadto czas można zmienić, dzięki czemu można wyświetlić odpowiedź częstotliwościową przy różnych czasach zanikania. Można również wyświetlić trzecią krzywą, Modes + EQ (zielona), która pomaga wizualizować, co dokładnie robią filtry. Być może bardziej użyteczna niż którakolwiek z tych funkcji jest możliwość skopiowania znalezionych filtrów Room Modes do sekcji Stimulus EQ. Wszystkie filtry w Stimulus EQ są dodawane w linii do sygnału wysyłanego do odbiornika. Pozwala to na testowanie efektów różnych filtrów bez konieczności ładowania ich do equalizera. Wzmocnienie, częstotliwość i Q filtrów w sekcjach Found Room Modes i Stimulus EQ można edytować ręcznie. Daje to wiele możliwości szybkiego i łatwego wypróbowania różnych filtrów. Można również dodać dodatkowe filtry, klikając prawym przyciskiem myszy na krzywą odpowiedzi częstotliwościowej i przesuwając kursor do żądanej częstotliwości i amplitudy.

Można zapisać do czterech różnych pomiarów i nakładać je na siebie za pomocą przycisku nakładania w prawym dolnym rogu ekranu. Idea wydaje się prosta: wykonaj pomiar, a następnie zapisz go naciskając jeden z ponumerowanych przycisków nakładania. Następnie możesz pokazać lub ukryć każdy pomiar, wybierając przycisk "Pokaż".

 

Ekran jest podzielony na dwa panele, wykres odpowiedzi częstotliwościowej na górze i wykres wodospadowy na dole. Rozdzielacz między nimi może być przesuwany w górę lub w dół, aby dostosować wielkość każdego wykresu. W oknie odpowiedzi częstotliwościowej, można włączyć lub wyłączyć wyświetlanie RT60 (rozdzielczość 1 oktawy) i przełączać pomiędzy trzema różnymi typami krzywych: bezechowa, otoczenia i surowa. Krzywa bezechowa (niebieska na powyższym zdjęciu) ma za zadanie usunąć zakłócenia z pomieszczenia poprzez bramkowanie odpowiedzi do 4ms. Krzywa otoczenia (zielona na powyższym zdjęciu) ma za zadanie pokazać interakcję z pomieszczeniem poprzez bramkowanie odpowiedzi do 8ms, a krzywa surowa to pełna FFT.

Jedną z funkcji unikalnych dla Room Analyzer II Pro jest opcja Auto Align, która porównuje odległość akustyczną pomiędzy głośnikami i subwooferem. Zaczynamy od wykonania pomiaru z pojedynczym głośnikiem, następnie zapisujemy go używając pierwszej nakładki, a potem wykonujemy drugi pomiar używając tylko subwoofera. Następnie klikamy na przyciski "Align Delay" i "Auto Align". Program poda nam różnicę odległości akustycznej pomiędzy dwoma pomiarami (wyświetlaną w milisekundach i metrach), którą wykorzystamy do ustawienia odległości głośników w amplitunerze. Podczas pierwszego testowania tej funkcji nie udało mi się uzyskać spójnych wyników. Później ustaliłem, że winny był nadmierny szum tła oraz nieprawidłowe ustawienia w systemie Windows dla urządzeń odtwarzających i nagrywających (oba były ustawione na częstotliwość próbkowania 44,1 kHz zamiast prawidłowej 48 Khz). Po tych zmianach udało mi się uzyskać oprogramowanie, które pomogło mi ustawić głośniki z dokładnością co do milimetra. Zajęło to kilka minut, ponieważ musiałem wykonać nowy pomiar subwoofera za każdym razem, gdy zmieniałem odległość, ale to było łatwe, ponieważ wszystko to mogłem zrobić z luksusu mojej kanapy.

Dobra, skończyli¶my z dziwactwami sekcji Full Range w Room Analyzer II Pro. W większości przypadków, wykonywanie pomiarów i interpretowanie wyników tylko jednej lub dwóch nakładek było bardzo proste. Wbudowany generator tonów, wiele widoków wykresu wodospadowego, RT60 i automatyczne wyrównywanie są wspaniałymi cechami oprogramowania. Dodatkowo, możliwość uzyskania wszystkich tych danych z jednego pomiaru i zobaczenia wyników na tym samym ekranie jest dużym plusem.

Wnioski

Nie ma obecnie na rynku systemu do pomiarów akustycznych, który byłby idealny dla wszystkich. REW, OmniMic i XTZ RA II Pro są prawdopodobnie najbardziej powszechne, ale wszystkie z nich mają zalety i wady. Ten system jest dostarczany jako dobrze zbudowany, łatwy do przechowywania lub transportu zestaw ze wszystkim, czego potrzebujesz. Cena detaliczna 279 dolarów jest całkiem rozsądna, biorąc pod uwagę wszystko co dostajemy. Z pewnością głównym atutem tego systemu jest automatyczny analizator pomieszczenia, który moim zdaniem działa bardzo dobrze. Pomiary RTA i pełnej częstotliwości, w tym wykres wodospadowy, RT60 i funkcje automatycznego wyrównania ułatwiają kalibrację systemu kina domowego. Brakuje jednak kilku funkcji, które można znaleźć w podobnych programach, takich jak oscyloskop, test zniekształceń i wykres odpowiedzi biegunowej. Ostatecznie, poleciłbym Room Analyzer II Pro, lub standardowy, osobie, która chce w najprostszy możliwy sposób rozpocząć naukę o akustyce pomieszczenia i jak naprawdę podrasować kino domowe lub zestaw stereo. Każdy inny system na rynku wymaga nieco wyższego poziomu wiedzy i inwestycji czasowej, aby skonfigurować, uruchomić i zrozumieć. Biorąc wszystko pod uwagę, jest to całkiem skuteczny system. Jeśli szukacie sposobu na uzyskanie lepszego wglądu w to, jak wasze głośniki oddziałują z pomieszczeniem i co zrobić, aby rozwiązać ewentualne problemy, zestaw XTZ Room Analyzer II Pro jest prawdopodobnie najprostszą metodą.